Angkor Wat ja pari muutakin temppeliä...

Vähän päivän myöhässä tulee näitä kirjoituksia, mutta syy selviää tuossa kohta puoliin :) Eilen aamulla klo 05.00 starttasimme hotelliltamme tuonne Angkorin temppelialuelle. Aamupalat pussissa mukaan ja nokka kohti temppeleitä. Itselle oli eilen illalla kehkeytynyt vähän mahanpuruja joten yö oli vähän katkonainen, joten aamupalat jäivät syömättä tältä aamulta.

Rajalla meille lupautunut kuski temppelialueelle oli myös vaihtunut hänen "veljeensä" ja aika nopeasti huomasimme myös, että hän toimi vain kuskina, vaikka alunperin puhetta oli myös oppaana toimimisesta. Pikku skämmejä siellä täällä, ei mitään vakavaa, mutta hankala laittaa vastaan kun mitään ei ole sovittu paperilla.

Ensimmäinen pysähdys oli Angkor Wat temppelialueelle, jonne sadat muutkin turistit olivat tulleet odottamaan näyttävää auringonnousua. Itse henkilökohtaisesti loppujen lopuksi olin vähän pettynyt, koska auringonnousu ei kovin kummoisesti eronnut mistä tahansa auringonnoususta. Ja varsinkin satojen ihmisten ympäröimä temppelialue oli enemmänkin hyvittava kokemus kuin syvällinen ymmärrys koko touhua kohtaan. Opas olisi ollut kullan arvoinen selityksineen, ja kateellisina kuuntelimme joidenkin yksittäisten ryhmien oppaiden kertomuksia. Tässä wikipedian linkki Angkor Watin temppelialueen historiaan.

Seuraava kohde oli 1100-luvulla rakennettu Buddhalainen Bayon-temppeli. Kuten Angkor Watin temppelialueellakin, niin myös tätä temppeliä restauroitiin kovasti. Alueelle tullessa oli yleensä iso taulu kertomassa siitä kuka kohdetta rahoittaa ja urakoi. Aamuaurinko ja pieni usva teki hienoja säteitä temppeliaukiolle...

Bayon temppelin jälkeen kävelimme tien ohessa muutamien pienempien temppeleiden ohi ennen kuin lähdimme Ta Prohm temppelille. Ta Prohm on kuuluisa isoista puista jotka ovat vallanneet osan rakennuksista.

5 tunnin kiertelyn jälkeen eri temppelialueilla rakennukset alkoivat näyttämään lähinnä toistuvilta kivirakennuksilta ilman oppaan selvitystä rakennelmien historiasta, joten päätimme puhaltaa pelin poikki ja palata hotellille. Matkalla kuitenkin tuumasimme, että voisimme käydä vähän syömässä lounasta ja ruoan jälkeen kumppanit J&P aikoivat mennä hierontaan ja itse ajattelin myös jalkahierontaa yhtenä vaihtoehtona. P:n iho tuntui sen sijaan melkoisen tuliselta ja hän päätti lähteä jo takaisin hotellille. Joten minä ja kumppanit J&P jäimme vielä old marketille. Minä innostuin kalahoidosta ja J&P menivät viereiseen hoitolaan hierontoihin. Kalahoidossa nuo kuvassa olevat pikkukalat syövät jaloista kuollutta ihoa ja hoidon jälkeen jalat tuntuivat taivaallisen pehmoisilta, kovista kantapäistä ei ollut enää tietoakaan :) Mutta helkutti kun se alkuun kutitti niin pirusti, ehkä kuvan ilmekin kertoo jotain :)

Hotellille palatessa seitsemän jälkeen löysin P:n hyvin kuumeisena huoneesta. Onneksi saimme kuumemittarin lainaan ja kuumetta olikin sitten sen + 39,9 astetta. Joten ei muuta kuin särkylääkettä kehiin ja käsipyyhkeet minibaarin pakastelaatikon kautta aina P:n otsalle. Kuume laski kahden tunnin aikana alle 37 asteen, mutta nousi taas yöllä lähemmäs 40 astetta. Tämä sama toistui taas aamusta kun särkylääkkeen vaikutus lakkasi, mutta lopulta kuume alkoi olemaan yhtäjaksoisesti lähempänä 37 astetta ja lopuksi jo allekkin.. ja lopulta kahden maissa päivällä P uskaltautui hotellin ravintolaan syömään jotain. Tämän jälkeen olo kohenikin nopeasti vaikka melkoisia hikoiluaaltoja tuli vieläkin. Uskon, että kyseessä ois auringonpistos joka tuli eilen auringolta suojaavia hattuja etsiessä, oireet ainakin viittasivat vahvasti sellaiseen. Mutta tämän takia postaus eiliseltä jäi, piti hoitaa kulta kuntoon :) Rankka kokemus kropalle, kun 12 tunnin aikana kuume heitteli 40 ja 35 asteen välillä.

Selviteltiin vähän noita huomisen kulkuneuvoja myös joilla pääsisi taas seuraavaan kohteeseen, eli n. 300km päässä sijaitsevaan Phnom Pehniin (Kambodzan pääkaupunki). Taksi kyyti olisi ollut taas nopein, mutta näillä Toyotan rämillä ei kyllä huvita enää lähteä uudelleen pitkiä matkoja. Minibussi tulee olemaan varmaan se meidän vaihtoehto, matka kestää 5 tuntia yhdellä pysähdyksellä ja kustantaa 9$ /hlö. Eli Jouluaaton aamupäivän vietämme minibussissa matkalla Phnom Pehniin.
5 Responses
  1. Anonyymi Says:

heips ja hyvän joulun toivotukset phu quocilta. Kerrassaan mainio paikka. myös Sea star, jossa asustamme on todella mukava. Ollaan otettu rennosti. Tänään kierrettiin vähän saarta skootterilla.
    Teidän matka kuulostaa aikamoiselta seikkailulta. Mahtavan näköisiä paikkoja. ihanaa jatkoa teidän seikkailulle!

Tiina ja Jyri

2. LENNU Says:

Hyvää Joulua matkalaiset!
    Hyvä että kuume jo pois P:llä. Hyvä kuva sinusta kalojen ruokana :)
    Aamupäivällä satoi sankasti lunta ja nyt sitten kattoon ropiseekin hiljalleen vesipisarat :( Muutama lumikuvan ennätän ottaa kun tulee sininen hetki, on hyökättävä heti ulos. Käytiin juuri joulusaunassa pihasaunassa, sen voittanutta ei ole :)

3. Anonyymi Says:

jouluterveiset täältä koti Suomesta. Edetkää turvallisesti.Tv:äiskä,J-P, Marianne,Gohar

4. Reeban Says:

Kambodzan pääkaupungissa ollaan ja vähän toipilaina vieläkin, mutta eikö se tästä taas iloksi muutu! Kaikille oikein ihanaa Joulua omille tahoilleen!! Kiva kun heittelette kuulumisiä aika-ajoin, niitä on kiva lukea! Varsinkin nyt kun ei ole oikein päässyt tekemään päivisin mitään :) Iso halaus kaikille!

5. HÖPPÄNÄ TYÖMIES Says:

KUTITTIKO JALKOJA VIELÄ KALAHOIDON JÄLKEEN?